Privilegiesamhället

Upplysningstiden fick en praktisk politisk följd i det som kallas Franska Revolutionen, dokumenterat främst i den Franska Nationalförsamlingens Medborgerliga Rättigheter 1789 som i sin tur inspirerade till FN:s deklaration om de Mänskliga Rättigheterna.

De franska Revolutionen 1789 gjorde upp med Kyrkan och Adeln och förberedde för Demokratins genombrott. Rättsstaten blev en accepterad institution.

Skråväsendet levde kvar bland hantverkare. Politiskt levde fortfarande Ståndssamhället, Präster, Adel, Borgare och Bönder. Formellt avskaffades Skråväsendet och Ståndssamhället under 1800-talet och ersattes mentalt av klassamhället. Det rör sig om att Privilegiesamhället ännu inte är avskaffat. Liberalismen synes ha tappat sin grundsyn om det demokratiska samhället. Övriga ismer har aldrig varit bärare av Rättsstatens princip.

All human beings are born free and equal in dignity and rights´. ’Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.’ Översättningen av ’dignity’ med ’värde’ har förstärkt hos oss en uppfattning av att människans värdighet kan mätas i pengar. Alla ordböcker på engelska skiljer mellan dignity’ och ’worth och value’. ’Allas lika värde’ är en vanlig fras i svenskan och accepteras med påståendet att alla vet vad som menas. Men varför inte säga det då? Värde kan mätas i pengar men ’dignity’/värdighet mäts i respekt och karaktär. Det är orwellskt att trumfa i folk att alla är lika värda. Orwell förklarade att det var så med förbehållet att några var mer värda än andra. Varför har vi några som påstår att vi har ett ’klassamhälle’? Är inte alla klasser lika mycket värda? Nog finns det väl någon klass som är mer värd än andra?

Prästerskap och Adel har inte längre några privilegier i vårt samhälle. Officiellt har inte Borgare och Bönder kvar några privilegier. Vem är det då, som är privilegierad i vårt samhälle nu? Jag fastnar för ’klassamhället’ och därmed dem som jag kallar Vänster. Vänster är delvis socialister, men de flesta Vänsteranhängare är spridda över hela väljarkåren. Här har vi dem som predikar att vi alla är lika. Inte som två bär. På vad sätt är vi då lika? Du som läser detta kanske tänker att vad kan han vara för stolle med sådana här tankar. Du tycker inte som jag, alltså är vi inte lika i våra tankar. Du kan väl inte tro att alla, också du, tänker och tycker lika, utom jag. Så alla kan inte vara lika. Däremot är vi lika i värdighet. Och lika inför Lagen.

Fördelningspolitik är populär . Det är inte svårt att hävda, att ingen skall vara fattig och ingen skall vara överdrivet rik. Att alla på jorden ägde lika mycket, det går inte ens att tänka sig. Lika lite går det att tänka sig hur alla på hela jorden skulle tjäna lika mycket. Däremot går det att tänka sig att ingen på jorden skulle tjäna mindre än livets nödtorft för sig och sin familj. Lösningen ligger i vår förmåga att producera och konsumera. Nu vet vi alla att konsumtionen av varor och tjänster begränsas av energiproduktionen. En del av oss tror på att lösningen ligger i den fria marknadsekonomin. Den låter sig regleras av vad Adam Smith kallade ’den osynliga handen’, vi kan nu lika gärna säga av den hårda omutliga verkligheten.

Inse, att Privilegiesamhället existerar i Sverige. Vilka är det som vill försörja sig utan eget arbete?

Vilka är det på hela jordklotet som vill försörja sig utan eget arbete?

Vilka är det som kan försörja sig utan eget arbete. Jo det är maktmänniskorna som inte förstår att de låter försörja sig av människor som arbetar.

Alltså upp till kamp emot Privilegiesamhället.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s